Liikennevalomalli poikkeustilanteisiin

Turvallinen Kodin ja Koulun Päivä

Liikennevalomalli on kehitetty Covid-pandemian aikana. Koulut ja oppilaitokset voivat hyödyntää mallia silloin, kun kasvokkaisten tapahtumien järjestäminen ei ole turvallista.

  • Punainen valo: tapahtuma voidaan järjestää vain virtuaalisesti.
  • Keltainen valo: kokoontumisia on rajoitettu, mutta tapahtuma voidaan järjestää erityisjärjestelyin pienryhmissä tai ulkotiloissa.
  • Vihreä valo: vanhemmat voidaan kutsua koululle ja tapahtuma voidaan järjestää turvallisesti tuttuun tapaan.

Punaisen valon toimintavinkit

  1. Yhteisöllinen virtuaalitapahtuma. Kutsutaan vanhemmat, oppilaat ja henkilökunta koolle esimerkiksi virtuaaliselle aamupalalle tai verkkoluennolle. Ryhmän, koulun ja oppilaitoksen koosta riippuen voidaan kokoontua keskustelemaan esimerkiksi luokkakunnittain tai pienryhmissä.
  2. Live-esitys koteihin. Kutsutaan vanhemmat seuraamaan oppilaiden esittämää näytelmää, konserttia tai muuta ohjelmanumeroa, joka välitetään koululta suoratoistona kotiväelle. (Meet, Teams, FB-live, tms.)
  3. Näyteikkuna. Pystytetään oppilaiden töistä näyttely koulun ikkunaan; kuvataidetta, käsitöitä, runoja, unelmia. Kannustetaan vanhempia vierailemaan näyttelyssä ulkoa käsin.
  4. Aarteen etsintä. Piilotetaan kouluympäristöön kuvia tai esineitä. Jaetaan perheille ennakkoon vihjeitä ja kannustetaan heitä perhekunnittain aarteen etsintään.
  5. Terveisiä koulusta. Tehdään oppilaiden kanssa video, jossa oppilaat haastattelevat koulun henkilökuntaa, esittelevät koulun tiloja ja heille itselleen tärkeitä asioita koulussa. Jaetaan video vanhemmille Kodin ja Koulun Päivänä.

Keltaisen valon toimintavinkit

  1. KKP-suunnistus. Kutsutaan kotiväki ja oppilaat etsimään pienryhmissä alueelta löytyviä kohteita; katuja, nähtävyyksiä, rakennuksia jne. Vihjeet kohteista löytyvät esimerkiksi QR-koodin avulla koulun verkkosivuilta.
  2. Retki luontoon. Kutsutaan vanhemmat pienryhmissä tai luokittain retkelle puistoon, laavulle, kalastamaan, marja- tai sienimetsään.
  3. Kohtaamisia vuoroissa. Järjestetään pienryhmissä luokkakohtaiset, toiminnalliset tapaamiset koulun pihalla eri viikonpäivinä.
  4. Yhteisötaidetta. Haastetaan perheet mukaan rakentamaan yhteisöllinen taideteos: piirretään teos katuliiduilla, rakennetaan tilataideteos kierrätysmateriaalista, perustetaan heijastinpuu jne.
  5. Perheet kohtaavat. Kannustetaan perheitä järjestämään kahdenkeskeisiä tapaamisia: kahvilassa, kotipihalla, puistossa jne. Perheille voidaan antaa lasten ja nuorten hyvinvointiin tai kouluarkeen liittyvä tehtävä tai kysymys, johon heidän tulee etsiä yhteinen ratkaisuehdotus.

Vihreän valon toimintavinkit

  1. Rehtorin kyselytunti. Kutsutaan vanhemmat aamukahvin tai -puuron tai iltateen äärelle tutustumaan ja keskustelemaan lasten ja nuorten kouluarjesta.
  2. Järjestetään koululla harrastemessut, kierrätystori, fillareiden tuunaustapahtuma, turvallisuustempaus, oppilaiden ja vanhempien välinen pesisturnaus jne.
  3. Etätyöpäivä. Kutsutaan vanhempia Kodin ja Koulun Päivän viikolla viettämään etätyöpäivää koululla. Vanhemmat voivat keskittyä työntekoon oppituntien aikana ja seurata oppilaiden kouluarkea välitunneilla.
  4. Elävä kirjasto. Kutsutaan vanhemmat koulun vieraaksi kertomaan oppilaille omista koulumuistoista, koulutuksesta, harrastuksista ja ammateista.
  5. Järjestetään työpaja, jossa vanhemmat ja oppilaat ideoivat yhdessä tekoja hyvinvoinnin edistämiseksi. Teemoja voivat olla esimerkiksi ravinto, uni, liikunta, päihteet, kaveritaidot jne.

Hyvää Kodin ja Koulun Päivää!