Millaista ohjelmaa Kodin ja Koulun Päivässä on järjestetty?
Kodin ja Koulun Päivää voi viettää monin eri tavoin!
Koulut, päiväkodit ja oppilaitokset voivat järjestää Kodin ja Koulun Päivän parhaaksi katsomallaan tavalla, eikä päivän tarvitse olla samanlainen kuin muilla.
Aiempien vuosien palautteiden perusteella tavallisen kouluarjen ja kouluyhteisön näkeminen, koulurakennukseen tutustuminen ja esimerkiksi oppitunneille osallistuminen ovat olleet vanhemmille kaikista mieluisinta tekemistä. Suosittuja ovat olleet myös esimerkiksi liikunnalliset tapahtumat, erilaiset teemapäivät sekä rennot kahvittelutilaisuudet.
Kodin ja Koulun Päivää voi viettää monin eri tavoin – tässä erilaisia ideoita ja vanhempien kokemuksia vuoden 2024 palautekyselystä.
Tavalliseen kouluarkeen kurkistamista
Olin lapseni oppitunneilla seuramaassa. Oli mukava nähdä mitä siellä tehdään päivän aikana. Kodin ja koulun yhteistyö lähentyy tuollaisen päivän jälkeen.
Seurasin lasteni oppitunteja kuuntelemalla ja osallistumalla. Hienoa nähdä, mitä oma jälkikasvu koulupäivinä puuhailee.
Mielestäni oli tosi kiva nähdä oppilaita juuri omassa luokassa tekemässä tehtäviä.
Oli myös kiva että vanhemmat otettiin mukaan tehtävien tekoon eikä laitettu vaan ns. sivusta seuraamaan oppituntien kulkua.
Yhteistä tekemistä ja toisiin tutustumista
Osallistuttiin vanhempana kahvion pitämiseen lasten kanssa sekä nähtiin erilaista puuhaa, mitä kodin ja koulun päivä piti sisällään. Minä itse vanhempana pidin tärkeänä sitä, että on mahdollisuus osallistua lapsiemme arkeen. Koulu on isossa osassa arkeamme.
Olin ekaluokalla olevan poikani kanssa ensimmäisen tunnin jumppasalissa, jossa oli järjestetty yhteistä ohjelmaa. Sitten olin vanhempainyhdistyksen kanssa pitämässä buffettia. Myöhemmin osallistuin vielä poikani oppitunnille, jossa askarreltiin syksyinen puu.
Koululla oli mahdollisuus seurata opetusta oman lapsen luokassa koko koulupäivän ajan. Vanhempainyhdistys tarjosi buffetista ostettavaksi syötävää ja samalla mahdollisuuden jutella muiden vanhempien kanssa.
Rehtorin aamukahvi, molempien lasten tunnilla olemista ja sählypeli lopuksi. Aivan ihana päivä. Silmiä avaava.
Aamupuurohetki on ollut lapseni koulun perinteinen yhteinen ohjelma. Tilaisuus on hyvä, positiivinen, helposti lähestyttävä, rento, monin tavoin kodin ja koulun välisen yhteistyön kynnystä madaltava.
Osallistuin koululla järjestettävään aamukahvitilaisuuteen. Kiva ja välitön tilaisuus. Tunsin itseni tervetulleeksi.
Aina mukava tavata muita vanhempia, koulun henkilökuntaa ja lasten koulukavereita. Tärkeä päivä! Oli kiva lisä, että vanhemmat saivat osallistua myös koulun ruokailuun.
Oli hienosti tehty tehtäväpisteitä jossa oli ryhmä lapsia ja vanhemmat seurasi mukana. Oli myös mahtava kahvila järjestetty.
Liikunta innostaa niin lapsia kuin aikuisiakin
Toiminta oli liikunnallista. Yhteinen pelaaminen ja leikkiminen oli hyvä ja toimiva ratkaisu, ja kaikilla vaikutti olevan hauskaa.
Koululla järjestettiin olympialaiset, joita kävin seuraamassa. Todella hienosti järjestetty tapahtuma minkä koululaiset saivat itse ideoida ja toteuttaa. Pihalta kaikui suuret kannustushuudot kun oppilaat kannustivat toisiaan.
Oli lapsi-vanhempi suunnistusta pihalla ja siinä oli mukavaa kanssakäymistä hieman tuntemattomampienkin kanssa.
Koululla järjestettiin olympialaiset, joiden päätöstilaisuutta olimme seuraamassa. Oli kiva tulla koululle, muutenkin kuin kevät- tai joulujuhlaan.
Lisää ideoita ja kokemuksia
Koulupäivä oli tarkoituksella ihan normaali koulupäivä perinteisine oppitunteineen, jolloin vanhemmat pääsivät seuraamaan ja osallistumaan ihan normaaliin kouluarkeen. Aiheesta riippuen vanhemmat joko pelkästään seurasivat tai tarvittaessa auttoivat ja toimivat apuohjaajina.
Meillä oli avoimet ovet perjantaina ja kaikki vanhemmat olivat tervetulleita kouluun. Osa piipahti aamulla esim. vain ensimmäisellä tunnilla, osa oli koko päivänkin (oli mahdollisuus ostaa koululounas 5 euron hintaan). Päivä oli onnistunut ja herätti sopivasti vuoropuhelua.
Järjestimme rehtorin aamukahvitilaisuuden, jossa myös vanhempainyhdistys esitteli toimintaansa.
Aamutapaaminen kuten meillä perinteenä on ollut. Onnistuimme osallistamaan vanhemmat ja välittämään koulun toimintatapoja sekä kuulemaan vanhempia. Yhteistä pohdintaa. Ryhmä oppilaita mukana.
Vanhemmat olivat tervetulleita koululle seuraamaan tunteja ja osallistumaan mm. frisbeegolfiin.
Kodin ja koulun päivä oli yhdistetty Unicef-kävelyyn, johon oli mukaan kutsuttu myös vanhemmat/isovanhemmat.
Pihapeli-ilta koulun pihalla. Osallistujia oli paljon ja tunnelma oli leppoisa. Matalan kynnyksen toiminta kannusti osallistumaan.
Lue lisää kokemuksia täältä.