Miten Kodin ja Koulun Päivä sujui vuonna 2024? 

Kodin ja Koulun Päivän palautekyselyn antia

Kodin ja koulun päivä järjestettiin vuonna 2024 lukuisissa kouluissa ympäri Suomen.  

Suomen Vanhempainliitto keräsi tapahtumasta palautetta sekä järjestäjiltä että osallistujilta. Palautekyselyt toteutettiin Webropol-kyselynä 12.11.–6.12.2024 kahdella kielellä (suomi ja ruotsi).  

Palautekyselyyn tuli runsaasti vastauksia. Iso kiitos kyselyyn osallistuneille! 

  • Kysely järjestäjille: 122 vastaajaa 
  • Kysely osallistujille 386 vastaajaa

Milloin, kenen kanssa, keitä osallistui?

Koulut ja oppilaitokset voivat järjestää tapahtuman itselleen sopivana vapaasti valitsemanaan ajankohtana. Valtakunnallisesti Kodin ja Koulun Päivää vietetään syyskuun viimeisenä perjantaina, ja moni järjestää tapahtuman juuri silloin tai samalla viikolla. 

Suurin osa vastanneista kouluista ja oppilaitoksista järjesti tapahtuman arkena, koko koulupäivän mittaisena (43 %). 29 % järjesti tapahtuman arkiaamuna. Kolmanneksi yleisin tapa oli järjestää tilaisuus viikonloppuna (21 %). 

Osa kouluista käytti tapahtumassa tämän vuoden lukutaitoteemaa, osa järjesti päivän muiden aiheiden ympärille. 

Pidimme neljällä alakoululla avoimet ovet ja tapahtuman, johon Wilmaviestillä kutsuttiin vanhempia koululle tunneille ja osallistumaan apuopeksi koulun arjessa.

 

Koulumme syysmarkkinatapahtumassa 4. ja 5. luokka järjestivät lukuhuoneen, johon oli mahdollista tulla rauhoittumaan ja lukemaan tai kuuntelemaan, kun oppilaat lukivat ääneen (esim. satuja pienille). Oppilaat ideoivat ja toteuttivat lukuhuoneen itse alusta loppuun. He leipoivat pientä tarjottavaa ja toivat kotoa kirjoja, jotka sitten lahjoitettiin koululle alaluokkien luokkakirjastoihin.

 

Pihapeli-ilta koulun pihalla. Osallistujia oli paljon ja tunnelma oli leppoisa. Matalan kynnyksen toiminta kannusti osallistumaan.

Vastaajakouluissa oli vanhempia ja muuta kotiväkeä osallistunut tapahtumaan keskimäärin 79 henkilöä, oppilaita 172. 

64 % kouluista järjesti tapahtuman yhdessä vanhempainyhdistyksen/-toimikunnan kanssa, 34 % kouluista teki järjestämisessä yhteistyötä kunnan kanssa. Lisäksi osa kouluista teki yhteistyötä muiden toimijoiden, kuten yrittäjien ja järjestöjen kanssa. 

82 % vastanneista kouluista oli käyttänyt Kodin ja Koulun Päivän tuotepaketteja, jotka sisälsivät esimerkiksi mukeja ja servettejä. 34 % oli hyödyntänyt tapahtuman valtakunnallisia verkkosivuja (kodinjakoulunpaiva.fi). 

83 % kouluista on kirjannut tapahtuman vuosisuunnitelmaansa.

Hyödyllinen tapahtuma

Koulut ja oppilaitokset antoivat tapahtumalle arvosanaksi 8,8 (viime vuonna 8,6). Erityisesti koulut näkevät tapahtuman tarjoavan luontevan tavan kohdata oppilaiden perheitä ja kannustavan vanhempia osallistumaan lapsen kouluarkeen (alussa koulujen ja oppilaitosten antama arvosana, keskiarvo): 

  • 9,1 – Päivä tarjoaa koululle luontevan ja myönteisen tavan kohdata oppilaiden perheitä 
  • 8,8 – Päivä kannustaa vanhempia osallistumaan lapsen kouluarkeen 
  • 8,7 – Päivä tukee kouluille asetettuja kansallisia kodin ja koulun yhteistyölle asetettuja vaatimuksia 
  • 8,6 – Kodin ja Koulun Päivä vahvistaa vanhempien ja opettajien välistä yhteistyötä 
  • 8,6 – Päivä nostaa esiin kodin ja koulun yhteistyön merkitystä yhteiskunnassa 
  • 8,5 – Päivä tarjoaa vanhemmille tilaisuuden verkostoitumiseen toisten vanhempien kanssa.

Tuotepaketti poistuu, mitä toivotaan tilalle?

Kodin ja Koulun Päivään on voinut tilata mukeja, servettejä ja julisteita sisältävää tuotepakettia, jonka tilausmahdollisuus poistuu ensi vuodesta alkaen ympäristö- ja taloussyistä.  

Pyysimme järjestäjiltä palautetta muutoksesta ja toiveita tuotepaketin tilalle. Paketin poistumisesta tuli jonkin verran harmistuneita kommentteja. Tilalle toivotaan esimerkiksi selkeitä verkkosivuja ja vinkkejä päivän toteutukseen ja kodin ja koulun yhteistyön tekemiseen muutoinkin – tämä uudistus onkin juuri työn alla.  

Harmi, että tuotepaketti poistuu, sillä se nimenomaan innosti oppilaita toteuttamaan tarjoilun. Ymmärrän toki ympäristö- ja taloussyyt.

 

Konkreettiset kahvimukit, servietit ja lautaset olisivat parhaita, koska tilaisuudessa on myös tarjoilua.”

[Tilalle] nettisivut, josta saa ideoita uusista toimintamuodoista.

 

 

Ideoita ja vinkkejä päivän toteutukseen. Hyväksi koettuja tapoja vahvistaa kodin ja koulun välistä yhteistyötä muulloinkin kuin vain teemaviikolla.

Kotiväen vastaukset

Koteihin tieto tapahtumasta oli tullut useimmin viestillä opettajalta (66 %) ja rehtorilta (55 %). Viidennes kodeista sai tiedon tapahtumasta lapsen kertomana. 6 % sai tiedon muualta, esimerkiksi vanhempainyhdistykseltä. 

Vastanneista perheistä puolet osallistui tapahtumaan yhden huoltajan voimin, kolmanneksesta perheitä mukana oli kaksi vanhempaa. 16 % otti tapahtumaan mukaan myös sisaruksia, 4 % muita aikuisia kuten isovanhempia tai kummeja. 

96 % vastaajista kertoi, että tapahtuma oli järjestetty koulun (1-9 lk.) tiloissa tai pihalla.

Hyvä tapa kohdata koulun henkilökuntaa ja tutustua kouluarkeen

Kotiväki antoi tapahtumalle arvosanaksi keskimäärin 8,5 (viime vuonna 8,7).  

Kuten koulut ja oppilaitokset, myös vanhemmat antoivat parhaat arvosanat siitä, että päivä tarjoaa luontevan ja myönteisen tavan tavata henkilökuntaa ja kannustaa kotiväkeä osallistumaan kouluarkeen: 

  • 8,7 – Päivä tarjoaa perheille luontevan ja myönteisen tavan kohdata koulun henkilökuntaa 
  • 8,6 – Päivä kannustaa vanhempia osallistumaan lapsen kouluarkeen 
  • 8,4 – Päivä vahvistaa kodin ja koulun yhteistyötä 
  • 8,4 – Päivä madalsi kynnystä vierailla koulussa 
  • 8,3 – Päivä nostaa esiin kodin ja koulun yhteistyön merkitystä yhteiskunnassa 
  • 8,2 – Kodin ja Koulun Päivä vahvistaa vanhempien ja opettajien välistä yhteistyötä 
  • 8,2 – Päivä tarjoaa vanhemmille tilaisuuden verkostoitumiseen toisten vanhempien kanssa. 

Avoimissa vastauksissa tuli esiin, että monella tapahtumaan osallistumisen oli estänyt työ ja liian myöhäinen viestintä tapahtumasta. Myös tapahtumien organisoinnissa koettiin puutteita, mikä saattaa vaikuttaa yleisarvosanaan. Kotiväki ei ollut esimerkiksi saanut aina kunnon ohjeita siitä, miten tapahtumaan tulee esimerkiksi pukeutua eli onko tapahtuma ulko- vai sisätiloissa, tai voiko tapahtumassa ruokailla ja minne ylipäänsä pitää koululla mennä.

Tehtävät olivat ihan kivoja, mutta vähän kiireen tuntu oli jokaisella pisteellä. Myös siitä, että koko päivä ollaan ulkona olisi voinut mainita selkeästi, niin olisi osannut varata lämpimämpää vaatetta päälle.

En saanut tapahtumassa selvyyttä kuka on koulun henkilökuntaa tai kuka kuuluu vanhempaintoimikuntaan.

Muutamassa koulussa oli ollut samaan aikaan jotakin muuta teemaa, kuten yrittäjyyspäivä, mistä tuli joiltakin vanhemmilta negatiivista palautetta: tämä vei aikaa kohtaamisilta ja tavanomaiseen koulutyöhön tutustumiselta. 

Kaiken kaikkiaan vastauksista kuitenkin paistoi innostus ja päivää kehuttiin vuolaasti, yhteistä tapahtumaa pidettiin hyödyllisenä ja kiinnostavana ja toivottiin vastaavia tilaisuuksia järjestettävän useammin. 

 

Mahtava tapahtuma! Seurasin lapsen oppituntia, olin mukana välitunnilla, juttelin opettajan ja muiden vanhempien kanssa.

Olin katsomassa eskarilaisten aamun aloitusta, jossa samalla havainnoin ryhmän muiden lasten ominaisuuksia ja ryhmän vetäjien toimintatapoja. Katsoin myös 3. luokan matematiikan kertolaskujen ryhmätyöskentelyä. Osallistuin pelkästään seuraajana. Auttoi ymmärtämään, miten lasten luokkien arkea määrittää voimakkaasti erikoistarpeilla olevat lapset.

Loistavasti valittu ohjelma! Kodin ja koulun yhteistyö vahvistui taas ja näki koulun toimintaa.

Kiva päivä. Lapselle hyvin tärkeä. Harmi, etteivät kaikkien vanhemmat päässeet osallistumaan.

Osallistuin oppitunnille, vanhempainyhdistys piti kahvilaa, näin henkilökuntaa. Oli mahtavaa nähdä mitä oppitunti sisälsi ja osallistua, tutustua kouluun. Vielä kun oli muitakin vanhempia niin oli kiva jakaa asioita ja verkostoitua. Positiivinen kokemus.

 

Lue lisää kokemuksia täältä. Onnistuneen tapahtuman muistilistan löydät täältä ja toimintavinkkejä täältä.