Kodin ja Koulun Päivä auttaa ymmärtämään opettajan työtä
Päivä avasi silmiä, miten levotonta luokassa on. Opettajaan kohdistuvaa kunnioitusta ja arvostusta ei useankaan kohdalla ollut. Osallistuin vain yhdelle (luku)tunnille ja toivon, että muut tunnit sinä päivänä olivat/ovat rauhallisempia!
Kodin ja Koulun Päivän järjesti vuonna 2024 lähes 800 päiväkotia, koulua ja oppilaitosta. Yksi suosituimmista tavoista viettää tapahtumaa on kutsua vanhemmat seuraamaan koulun normaalia päivää ja opetusta. Vanhempainliiton keräämän palautteen mukaan tämä lisää ymmärrystä koulun arkea ja opettajan työtä kohtaan. Alla otteita palautteesta.
Olin koko koulupäivän seuraamassa lapseni ensimmäisen luokan oppitunteja. Minusta oli todella mielenkiintoista nähdä millaisia oppitunteja heillä oli ja kuinka lapset ja opettajat toimivat yhdessä.
Kävin seuraamassa alakoulun tuntia. Huomasin oppitunnin aikana sen, kuinka vähän opettaja pystyy keskittymään varsinaiseen opetukseen ja kuinka paljon voimavaroja opettajalla menee toissijaisiin toimiin; Kurinpitoon, toistamiseen, ohjeistamiseen jne.
Aamulla olin seuraamassa eskarilaisen opetusta. Sitten oli koulun yhteinen aamunavaus, jonka jälkeen jäin kolmasluokkalaisen lapseni liikuntatunnille saliin, jossa me vanhemmat pääsimme peliin mukaan. Lopuksi osallistuin välituntiin. Kodin ja koulun päivä oli tärkeä päivä minulle sekä lapsilleni, oli ihana päästä seuraamaan ja osallistumaan lapsieni kouluarkeen, nähdä toimintatapoja ja ympäristöä, jotka ovat iso osa lapsieni arkea. Lapsien silmistä näki kuinka tärkeää oli, kun oma vanhempi oli paikalla. Usein myös luokan opettaja jää etäiseksi hahmoksi kun hetket ja kerrat lukuvuodenaikana ovat niin lyhyitä jolloin häntä kohtaa, joten oli myös hieno nähdä opettaja työssään lasten parissa. Tälläiset päivät ovat erittäin tärkeitä, toivottavasti myös jatkossa niitä järjestetään.
Osallistuin kolmelle oppitunnille. Kiinnostavaa nähdä, miten eri aineita opetetaan ja nähdä kuinka oma lapsi työskentelee koulussa.
Osallistuin muutamalle tunnille. Mukava päivä ja avarti näkemystä lapseni koulupäivistä.
Hyvä päivä, useammin olisi kiva vierailla koululla, vaikka tiedän että sinne voisi tulla muulloinkin mutta lapsen osalta se on liian iso kynnys jos ei ole muita vanhempia joten yhteinen päivä oli hyvä.
Minusta päivä oli mukava ja onnistunut. Näin vähän lapsieni opettajien opetustyyliä ja miten lapseni käyttäytyy luokassa ja muiden oppilaiden seurassa. Hän näytti kaikki mistä koulussaan pitää ja tuli tunne, että lapsi on hyvissä käsissä.
Olimme poikani luokan (5.-luokka) kanssa retkellä laavulla. Päivä oli mukava, tosin avasi silmiä lasten käyttäytymisestä opettajaa kohtaan.
Olin läsnä oppitunneilla ja välitunneilla. Aika lyhyt oli tämä koulupäivä, vain 3h. Oli tuttuja vanhempia paikalla ja kiva heitä tavata. Hieno mahdollisuus nähdä kouluarkea, mutta vain muutamat vanhemmat osallistuivat päivään. Tein paljon havaintoja lapsen tarkkaavaisuudesta, kaverisuhteista ja opettajan ja kouluavustajan toiminnasta. Ymmärrän paremmin myös sitä, miksi lapseni pitkästyy koulussa. Tahti on hänelle liian hidas ja toistoa aivan liikaa. Ei ole aina vika lapsessa, jos ei jaksa koulussa keskittyä. Asioissa edettiin ilmeisesti hitaampien tahtiin ja ne, joilla oppiminen on nopeampaa, kyllästyivät.
Varsinkin ekaluokkalaisen vanhempana oli mukava nähdä opetusta luokan dynamiikkaa käytännössä.
Isovanhemmat mukana
Oppituntien seuraaminen oli antoisaa vanhempien lisäksi isovanhemmille. Koulujen kannattaakin viestiä koteihin, että kuka vain läheinen voi osallistua tapahtumaan.
Osallistuin yhden tunnin ajan. Oli mielenkiintoista seurata englannin opetusta, miten se on muuttunut vuosikymmenten varrella. Oli mukava nähdä luokka, reippaat lapset ja opettajat. Oli mukava kokea lapsenlapsen kouluarki yhdessä 🙂
Mukava, touhukas päivä kahdenkin eri luokan mukana. Kaksi tuntia/lapsenlapsi. Hauska nähdä tämän päivän koulutyöskentelyä, sekä opettajien, että oppilaiden. Paljon vauhdikkaampaa ja äänekkäämpää oli mitä omien lasten ja oma koulunkäynti aikanaan.
Lue lisää kokemuksia Kodin ja Koulun Päivästä täällä.